Pages

Thursday, March 25, 2010

the mystery behind the art

Kutukan Lukisan ” Crying Boy”

Pada tahun 1985, Inggeris dikejutkan  dengan siri kebakaran yang berlaku dengan cara yang misteris. Kegemparan ini berlanjutan  ketika menemui hampir semua rumah terbakar habis, ada benda yang tidak tersentuh oleh api, iaitu lukisan anak laki-laki yang sedang menangis. Lebih  mengejutkan, sebelumnya sudah banyak kes serupa yang tidak meninggalkan petunjuk logik.
Setelah ditelusuri, objek dikatakan bahawa lukisan adalah seorang yatim piatu yang orang tuanya meninggal dalam api. Tak lama selepas lukisan itu dihasilkan, studio seniman hancur dimakan api. Anak itu kemudian mati dalam sebuah letupan. Dia berkat anak itu lah hantu yang menghantui melalui air mata dalam gambar.
Untuk memadam kutukan, penerbitan tempatan mengadakan aksi pembakaran lukisan tersebut. Banyak lukisan telah dihancurkan, tetapi dianggarkan masih ada ribuan  lain yang beredar di seluruh dunia.
Teror Robert The Doll

Kalau  melawat Muzium Martello Timur, Florida, kita dapat melihat sebuah boneka tua lebih dari satu abad, Robert the Doll. Boneka berukuran seperti anak kecil ini sangat terkenal,  Bukan kerana boneka peninggalan dari abad ke-19 ini lucu, tapi karena kengerian! hiii ….
Cerita bermula sekitar tahun 1896, ketika keluarga Otto memberikan boneka untuk anak bungsunya Robert Eugene Otto. Terpikat dengan boneka itu, anak itu memberi namanya sendiri, Robert kepada boneka, dan menukar panggilan dirinya, Gene.
Semenjak itu, kejadian demi kejadian aneh terjadi di rumah keluarga Otto, dari mulai terdengar suara tawa asing, berbagai kekacauan dan kerosakan, sampai laporan para tetangga yang melihat penampakan mengerikan Robert. Yang paling parah, Robert sepertinya memperbudak Gene hingga budah tersebut terkejut dan ketakutan. Melihat tiada penyelesaian tersebut, keluarga Otto menyingkirkan Robert ke loteng.
Ketika Gene sudah dewasa, ia menemukan kembali boneka Robert. Dalam waktu singkat, boneka itu pun kembali “menguasai” diri Gene, hingga ia nyaris gila. Warga kota yang melewati rumah keluarga Otto dihantui teror Robert dari jendela kamarnya.Kabarnya, kejadian mengerikan itu terus berlanjut sampai muzeum tempat tinggal Robert sekarang.
Misteri Keris

Sering kita mendengar cerita tentang senjata khusus bahawa Indonesia memiliki kekuatan yang boleh bergerak, berdiri, dan bahkan terbang dengan sendirinya. Cerita didampingi oleh kejadian-kejadian mistik yang mengerikan.
Salah satu yang terkenal adalah cerita legenda sampai sekarang kekuatan keris buatan Mpu Gandring. Keris sakti adalah banyak menelan mangsa, termasuk pembuatnta. Mpu Gandring dibunuh kejam oleh pemesan  keris, Ken Arok. Sejak itu, keris Mpu Gandring tidak berhenti meminta tumbal untuk haus kekuasaan, termasuk Ken Arok dan keturunannya.  Kononnya, beliau berkata, keris itu kemudiannya dibuang ke laut dan berubah menjadi naga.
Ternyata sampai sekarang masih banyak sihir atau para pembuat keris keris warisan. Pembuat  harus melalui tahap yang sulit seperti pencocokan tarikh lahir dan tujuan dari pembeli, cepat, melakukan perhitungan dengan kalendar Jawa, dan banyak ritual lain. Legenda keris Mpu Gandring diselenggarakan sampai sekarang, bahawa keserakahan akan berahkir dengan kehancuran.
Jangan Ganggu Firaun

Jangan cuba-cuba mengutuk barang-barang warisan mumia Firaun, jika kita tidak mahu nasib yang sama seperti Carnarvon.  Pembesar British ini dipercayai meninggal secara tiba tiba selepas membongkar makam Tutankhamun, salah satu daripada Firaun pada tahun 1923. Anehnya lagi, pada hari Carnarvon meninggal, semua elektrik padam di Kaherah dan tidak ada yang tahu penyebabnya.
Tutankhamun adalah Raja Mesir yang mempunyai cerita tragis. Diangkat sebagai Firaun ketika ia berumur 9 tahun, dia hanya merasai kekuasannya sekejap sahaja. Belum 19 tahun, ajal menjemputnya. Punca kematian masih belum diketahui, meskipun banyak orang percaya akan menjadi satu komplot kejam untuk membunuh raja muda.
Misteri Tutankhamun berlanjutan hingga hari ini. Dia berkata, kutukan bahawa siapa pun yang mengganggu  raja dalam tidur panjang, akan merasakan penderitaan. Walaupun banyak yang meragukan kutukan, hal-hal aneh terus terjadi. Seorang pegawai Amerika yang dilaporkan membawa topeng Tutankhamun mendapat stroke, dan seorang pemuda Jerman yang nekad mencuri salah satu harta karun Tutankhamun meninggal dalam keadaan yang mengerikan. Masih berani cuba? 

0 comments:

Post a Comment